1. Teams dienen 15 minuten voor het geplande tijdstip op het veld aanwezig te zijn.
2. De thuisspelende vereniging zorgt voor goede shuttles.
3. De competitieleider is verantwoordelijk voor een reële indeling van de teams.
Een team bestaat uit:
Mixcompetitie: 2 heren en 2 dames, 3 dames en 1 heer of 4 dames.
Herencompetitie: 3 heren
Alleen in uitzonderlijke gevallen en altijd in overleg met het andere team kan een extra speler meedoen.
4. Beide teams moeten voor de aanvang van de wedstrijd hun opstelling op het wedstrijdformulier hebben ingevuld.
5. Bij vervanging mogen er geen spelers worden opgesteld van een hoger niveau dan de klasse waarin men speelt.
6. Volgorde van spelen:
Mixteam: Herendubbel, damesdubbel, 1e mixdubbel, 2e mixdubbel, 1e herenenkel, 2e herenenkel, 1e damesenkel en 2e damesenkel.
Herenteam: Herendubbel 1 (speler 1&2, tegen speler 1&3 (andere team)), herendubbel 2 (speler 2&3 tegen speler 2&1 (andere team)), herendubbel 3 (speler 1&3 tegen speler 2&3 (andere team)), 1e herenenkel, 2e herenenkel, 3e herenenkel (elke heer 1 singel).
7. a. Indien een wedstrijd niet uitgespeeld kan worden i.v.m. tijdsoverschrijding dienen de nog te spelen onderdelen door de thuisspelende vereniging als verloren te worden beschouwd, als er op tijd is begonnen. Begintijden worden bij aanvang van het seizoen gecommuniceerd door de verenigingen.
b. Indien een wedstrijd niet uitgespeeld kan worden i.v.m. een blessure, kijk dan of je de mogelijkheid hebt om de andere wedstrijden te spelen met een invaller. Anders zijn de wedstrijden verloren met 21-0
c. Indien een team zich terugtrekt uit de competitie, vervallen de punten van de reeds gespeelde wedstrijden.
8. Indien nodig kan op verzoek een scheidsrechter aangesteld worden uit 1 van beide teams. Hij/zij neemt de beslissingen tijdens de wedstrijd.
9. De thuisspelende vereniging dient na het spelen van alle wedstrijden, op dezelfde dag, een foto te maken van het volledig ingevulde wedstrijdformulier en dit in te sturen via de website www.duccompetitie.nl via de button “insturen wedstrijdformulier” of deze te mailen naar wedstrijd@duccompetitie.nl. Doe dit altijd onder vermelding van:
- datum
- het wedstrijdnummer
- teamnamen
Zonder deze gegevens, zal het formulier retour worden gestuurd.
Elke week dat het formulier later is wordt een punt in mindering gebracht voor de thuisspelende vereniging. Is er na 1 maand nog geen wedstrijdformulier ingestuurd dan wordt de eindstand 0-8.
10. Wijziging van een wedstrijd worden alleen doorgevoerd als dit echt noodzakelijk is. Als de wedstrijd toch gewijzigd wordt omdat speler(s) niet op de geplande datum kunnen spelen, wordt inzet van een invaller altijd als eerste optie ingezet. Mocht een wedstrijd toch worden verplaatst, dan wordt altijd en zo spoedig mogelijk het wijzigingsformulier online ingevuld en opgestuurd, door de thuisspelende vereniging:
Duc - Wedstrijd wijzigingen.
Lukt het niet zelf een datum te vinden dan stelt de competitieleider een bindende datum vast.
11. Alleen in overleg met de organisatie kan een speler(ster) voor meerdere verenigingen aan de dorpencompetitie deelnemen.
12. Bij een gelijke eindstand in de poule, tellen de onderling gespeelde wedstrijden. Indien nodig wordt er respectievelijk gekeken naar de wedstrijdpunten en naar het saldo van de games. Het streven is elke week de standen op de website bij te werken.
13. De wedstrijden in de DUC competitie worden gespeeld volgens de spelregels van de Nederlandse badmintonbond.
Versie oktober 2024