Blog Layout

Notulen vergadering 01.06.2023

jul. 05, 2023

Notulen vergadering 01.06.2023

Donderdag 1 juni 2023

Dorpshuis “De Schalle”, Nieuweweg 27, 7948 AA Nijeveen

Aanvang 20.00 uur

Aanwezig:

Wim van Duuren (Meppeler Meppers)

Roel Oostenbrink (Genemuiden)

Nienke Tichelaar (Zuidwolde)

Steven Schoemaker (WIK Bovensmilde) en namens Smilde ter vervanging

Lisa vd Veen-Moes (Smash Hoogeveen)

Marion de Ruiter (Ruinerwold)

Dicky van Ginkel (Ruinerwold)

Yvette Robat (Nijeveen)

Nadine Mutnz (Nijeveen)

Carmen Compagner (Staphorst)

Lisanne ten Have (Oldemarkt)

Roel vd velde (Appelscha)

Lambertus Krikken (Ruinen)


Ernst-Paul Keizer (RBV en DUC raad lid)

Francine Dekker (Ruinen en DUC raad lid)

Teun Hoving (Appelscha en aftredend DUC raad lid)

Djurre Lucardie (Ruinen en aantredend DUC raad lid)


1. Opening en voorstelronde

Iedereen stelt zich voor


2. Verloop competitie seizoen 2022-2023 (incl. gebruik website)

2.a. Evaluatie verloop competitieleiders

Iedereen benoemd hoe de teams de competitie hebben ervaren.

Belangrijkste punten die benoemd zijn:

- website werkt prima (meerdere verenigingen geven dit aan)

- Wijzigingen wedstrijden (komt punt 2.c. terug) (Meppel)

- A poule is wat klein (Meppel)

- Genemuiden geeft aan door eigen tekort wedstrijden te hebben moet afzeggen

2.b. Evaluatie verloop DUC- raad

Invullen wedstrijdformulieren (graag volledig en z.s.m.)

Taken competitieleider à Zie punt 5

Eindtoernooi leuk en gezellig

2.c. Wijzigingen wedstrijden, evaluatie à terugkoppeling

Afgelopen seizoen is gemonitord hoeveel wedstrijden er zijn verschoven/gewijzigd en de redenen waarom. Daarover een terugkoppeling.

Aantal enkele wijzigingen 39 staan, A:7, B:4, C:8, D:9, E:6, F:5

Redenen waarom zijn verschillend: vooral blessures, tekort aan spelers

Wat de DUC-raad wel aangeeft is:

DUC-raad is niet verantwoordelijk voor het aantal wijzigingen, de teams zijn zelf verantwoordelijk de wedstrijden voor het einde van het seizoen te spelen.

Volgend seizoen willen we het wel blijven monitoren

Hiervoor aanpassing doen in reglement punt 10 zie punt 6 vergadering

2.d. Verloop herencompetitie

Er zat best wat sterkte verschil dit seizoen in de herencompetitiepoule.

Hopelijk is het mogelijk volgend jaar een tweede poule op te zetten, zodat het verschil minder groot is. Zie ook punt 3 plan volgend seizoen.


3. Plan seizoen 2023-2024

· Mix competitie

Graag ontvangen we voor 26 mei een indicatie per vereniging hoeveel teams men verwacht dat er gaan spelen (indicatie) en in welke klasse deze waarschijnlijk gaan spelen.

Voor nu zijn de volgende voorinschrijvingen geïnventariseerd

A:4, B:3, C:5, D:9, E:6, Heren:4

Inschrijvingen voor seizoen 2023/2024 voor 1 juli indienen via het inschrijfformulier op de website.

o Promotie/degradatie

Insteek was vanuit de vorige vergadering dat de eerste uit de poule het seizoen erop hoger spelen en de laatse(n) een klasse zakken. Dit is ook afhankelijk van het aantal inschrijvingen en poules, maar ook van eindstand en punten in de poule.

· Herencompetitie

Kijken naar mogelijkheid een dubbele competitie te draaien, mix en herencompetitie tegelijk. Dit is ook afhankelijk van het aantal inschrijvingen

Naar aanleiding van dit punt worden aan aantal opties op papier gezet om over na te denken, voor het seizoen 2024-2025. Er zijn mogelijkheden besproken die als doel hebben zoveel mogelijk spelers mee te laten doen.

1. Mix Competitie met kleinere poules, met ook kleine poule Heren-Competitie tegelijk. Dan krijg je een ‘korter’ seizoen. Daarna nog een grotere Heren competitie, dan kunnen ook de heren uit de mix-competitie daarin weer meespelen.

- Nadeel, dames spelen minder

- Voordeel, Heren competitie wordt hiermee interessanter door grotere poules

2. Kleinere teams, 2 Heren 1 Dame. 3x single, 1xHD, 2xGD. Bij veel verenigingen lijkt het lastig te zijn om voldoende dames ingeschreven te krijgen voor de competitie.

- Voordeel, door minder dames in een team te plaatsen, kans op meer teams in de competitie.

- Nadeel, dames dubbel vervalt en verenigingen die wel voldoende dames hebben komen hiermee in een ‘heren-probleem’

3. Huidige vorm Mix competitie doorzetten, maar extra verenigingen erbij krijgen, lastige hierbij is de reisafstand, die moet niet te groot worden. Gedacht wordt aan Emmen, Rolde, Beilen, Westerbork, Zwolle

Ruinerwold stelt de vraag of het mogelijk is de teams die kampioen zijn geworden vanuit de DUC in het zonnetje te zetten. DUC raad geeft aan dit mee te nemen volgend seizoen.

Tevens vraagt Ruinerwold naar de mogelijkheid voor een damescompetitie. Dit zou heel leuk zijn, maar lijkt gezien de tekorten aan dames op dit moment niet haalbaar.

· Wijziging leden DUC-raad: Teun stopt met de verwerking van de uitslagen en stapt daarmee uit de DUC-raad, Djurre Lucardie (BV Ruinen) stelt zich beschikbaar hiervoor.


4. Verwachtingen van elkaar

- Omschrijving werkzaamheden competitieleider. O.a. Informeren (nieuwe) teams over gang van zaken e.d.

Wat verwacht de competitieleider van de DUC-raad en andersom. Vanuit de DUC raad

- Houdt in de gaten welke wedstrijdwijzigingen er binnen zijn/haar vereniging zijn en stuurt hier enigszins op. Door bijvoorbeeld invallers te regelen.

Als een vereniging dit anders wenst op te lossen intern kan dit, maar vanuit de DUC-raad is de competitieleider het aanspreekpunt.

- Nieuwe teams “inwerken” (hoe vul je en formulier in, hoe stuur je het toe, wat vind je op de website enz.)

- Communicatie richting de teams. Over aanpassingen, deadlines voor inschrijvingen, toernooien of andere informatie waarvan de DUC-raad verwacht dat alle spelers op de hoogte zijn.

Dit opnemen onder kopje taken competitieleider op de website.

Vanuit de verenigingen komen geen nieuwe punten voor de DUC-raad.

- App groep voorstel: Ieder seizoen een nieuwe app groep met de juiste competitieleiders erin. Zo voorkomen we een app groep met leden die er eigenlijk niet meer in horen, of juiste leden die er wel in zouden horen, maar er niet in zitten.

Wim (Meppel) geeft aan niet perse een app groep nodig heeft. Mail is voldoende.

Anderen geven aan dat dit wel wenselijk is en iedereen gaat akkoord met een nieuwe app groep voor 2023/2024


5. Reglement

- Aanpassing op basis van vele wijzigingen wedstrijden nodig?

Wijziging: aanpassing punt 10. Voorstel.

10. Een geplande wedstrijd kan een week voor de vastgestelde datum niet meer worden afgezegd. Alleen extreme omstandigheden zijn hierop een uitzondering. Het initiatief ligt bij de afzeggende vereniging. Ieder uitstel moet bij de competitieleider via mailadres info@duccompetitie.nl worden doorgegeven. Geef hierbij aan wat het wedstrijdnummer is, de nieuwe datum is, waarom er uitstel is gevraagd en wie de afzegger is. Lukt het niet zelf een datum te vinden dan stelt de competitieleider een bindende datum vast. Wordt de wedstrijd weer uitgesteld dan verliest de afzegger met 8-0 en vervallen eventueel alle reeds gespeelde wedstrijden.

Door Covid-19 zullen wij minder strikt zijn in het op korte termijn afzeggen of verplaatsen van wedstrijden.

Wordt: Wijziging van een wedstrijd worden alleen doorgevoerd als dit echt noodzakelijk is. Als de wedstrijd toch gewijzigd wordt omdat speler(s) niet op de geplande datum kunnen spelen, wordt inzet van een invaller altijd als eerste optie ingezet. Mocht een wedstrijd toch worden verplaatst, dan wordt altijd en zo spoedig mogelijk het wijzigingsformulier online ingevuld en opgestuurd: Duc - Wedstrijd wijzigingen (duccompetitie.nl). Lukt het niet zelf een datum te vinden dan stelt de competitieleider een bindende datum vast.

- Verwijzen naar regels bond? Service e.d. om discussies te voorkomen?

Maar ook om nieuwe teams te helpen.

Opnemen in regelement:

- De wedstrijden in de DUC worden gespeeld volgens de spelregels van de Nederlandse badmintonbond.

Beide wijzigingen zijn akkoord en worden zo opgenomen in het reglement


6. Voor in de agenda

DUC toernooi 2024: zaterdag 13 april 2024, Sporthal De Marse, Ruinen


7. Rondvraag

Ruinen: Afstemming jeugd en toernooien. Veel verenigingen geven aan nog weinig actieve jeugd te hebben.

Vraag als er toernooien zijn dat te delen en dat mag via de DUC website.


U bent wellicht ook geïnteresseerd in

Duc Raad

door Francine Dekker-Kok 12 mei, 2022
Notulen vergadering 11.05.2022
door Francine Dekker-Kok 07 sep., 2020
De DUC competitie zal zeer binnenkort van start gaan! Een goed moment om jullie allen mee te nemen in de belangrijkste wijzigingen en uitleg over de digitale gang van zaken. Bij vragen mail naar info@duccompetitie.nl Wij wensen jullie alvast een gezellige DUC competitie! De DUC-raad (Francine, Marjan, Ernst-Paul en Teun) Voor alle informatie over de DUC ga je altijd naar: WWW.DUCCOMPETITIE.NL In deze instructie geven we jullie een korte introductie op de website (een soort handleiding), zodat ieder van jullie weet waar je informatie kunt vinden en wat er van je verwacht wordt. Belangrijke punten zijn: • Wijzigingen wedstrijd (pg.2) • Standen (pg.2) • Insturen wedstrijdformulier (pg.2) • Verenigingen (pg.3) • Wedstrijdformulieren (pg.3) • Wedstrijdschema’s en poules (pg.3) • Nieuwsberichten (pg.4) • Jeugd (pg.5) • Winkel (pg.5) • Informatie over de DUC (pg.6) • Wat wordt er van jou als speler verwacht (pg.7) • Reglement • Winkel Wat wordt er van je verwacht? • Kijk regelmatig op de site voor het actuele nieuws, standen e.d. (streven is deze wekelijks bij te werken). • Download het wedstrijdformulier en print deze uit. • Het wedstrijdformulier wordt na de wedstrijd door beide teams ondertekend, gefotografeerd en z.s.m. via de button insturen wedstrijdformulier ingezonden. • Wijzingen van wedstrijden worden, indien door beide teams akkoord, via de optie wedstrijd wijzigen via de website ingestuurd. • Lees het regelement door, er zijn enkele punten aangescherpt. • Bestel af en toe wat leuke badmintonspullen bij onze partner/sponsor badmintonplanet.nl. • Dat jullie het gezelligste team zijn dit seizoen dan maak je kans op de Hille Bijlsma Gezelligheidsprijs die tijdens het eindtoernooi wordt uitgereikt (als eerbetoon aan Hille waar wij 25 augustus afscheid van hebben genomen). • Houd de inschrijving van het eindtoernooi in de gaten! Schrijf vast in de agenda: DUC Eindtoernooi 2021 Zaterdag 3 april, Tijd: 9.00 uur tot 16.00 uur Sporthal “De Marse” Mr. Harm Smeengestraat 54, 7963 BZ Ruinen • Mocht je het leuk vinden een foto van jouw team op de website te hebben staan. Mail deze dan naar info@duccompetitie.nl o.v.v. vereniging en team en de namen. Vraag iedereen wel toestemming hiervoor. • Opmerkingen over de website zijn altijd welkom. Niet alles lukt om aan te passen, maar iedereen mag meedenken. Zo wordt het iets van ons samen!
door Francine Dekker-Kok 30 aug., 2020
25 augustus 2020, “De Schalle” Nieuweweg 27, 7948 AA Nijeveen Aanvang 20.00 Aanwezig: Lambertus Krikken (Ruinen), Wim van Duuren (Meppel), Lisanne ten Have (Oldemarkt), Christiaan Bouwknegt (Nijeveen), Marion de Ruiter (Ruinerwold), Steven Schoenmaker (Bovensmilde), Desie Prins (Smilde), Jan Bijman (Diever), Els Schra (Staphorst), Johan Huiskes (Zuidwolde), Jan Penninkhof (Smash), Dicky van Ginkel (Ruinerwold), Hille Bijlsma, Teun Hoving (DUC-raad), Ernst-Paul Keizer (DUC-raad), Francine Dekker (DUC-raad) Afwezig: Marjan Scheper-Kroder (DUC-raad) i.v.m. werk 1. Kennismaken met de DUC-raad Francine opent de bijeenkomst en geeft aan wat het doel van de bijeenkomst is: inzicht te geven in hoe de DUC-raad het seizoen 2020-2021 voor zich ziet. De gedachten en ideeën worden gedeeld. Vervolgens stellen Francine, Ernst-Paul en Teun zich voor en geven aan wat hun rol is binnen de DUC-raad. 2. Korte introductie website Francine geeft een introductie op de website en waar informatie te vinden is. De website is gebouwd met de gedachten het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. Je moet snel kunnen vinden wat je nodig hebt. Daarom op de homepage al wat veel gebruikte opties om direct naar door te linken. Ook heeft de website tot doel het makkelijker te maken om als DUC nieuwe verengingen te bereiken en zo de DUC uit te breiden. 3. Plan seizoen 2020-2021 Ernst-Paul geeft toelichting op hoe de poules en wedstrijdschema’s tot stand zijn gekomen en wat de gedachten zijn voor de toekomst. Dit Seizoen: - 34 Teams - Bovensmilde nieuw, definitief di 20:00, is doorgegeven en betrokken verenigingen - Let op Appelscha/Vledder2, 3 wedstrijden in Vledder - C-klasses spelen nog een kruisfinale, week 12 & 14 - Wedstrijdschema’s einde avond uploaden website, origineel bewaren bij competitieleider vereniging. Toekomst: - IDEE: Ranking einde van jaar alles poules gezamenlijk op een rij, schuiven met de uitblinkers boven en onder (kampioenen en degradanten). Dan van boven naar beneden per 6 teams een poule. - Door automatisering veel sneller schema’s te maken. o Inschrijven voor 1-7, dan indeling poules opzet en rondmailen o Binnen 14 dagen definitieve indeling, o Direct speelschema’s rondsturen naar alle verenigingen Francine geeft aan dat: - De DUC-raad open staat voor een herencompetitie, maar dat teveel werd omdat deze zomer er bij te doen. De prioriteit lag bij het opstarten van de DUC. Daarnaast spelen er heel veel heren ook mee in de mix DUC competitie. Er is zeker een mogelijkheid te kijken of dit na de DUC competitie kan plaatsvinden vanaf april bijvoorbeeld. Informatie hierover volgt later. - Zijn er competitieleiders die gehoord hebben dat spelers het i.v.m. corona niet zien zitten om te spelen? Niemand geeft aan dat dit op dit moment een probleem is. - Verzoek van enkele verenigingen die op dinsdag spelen om de vergaderdag van de DUC te verplaatsen naar een ander moment. Anders zijn zij steeds diegene die hun speelavond op moeten geven. Besloten is elke jaar een andere dag te pakken zodat de “last” wat verdeeld is. - Mochten er teams zijn die het leuk vinden om hun teamfoto met namen op de website te publiceren kan dat. Graag dan wel expliciet toestemming van de spelers via de mail i.v.m. privacy. Dit mag naar info@duccompetitie.nl. - De kosten per team zijn dit jaar wederom €25, -. De betaling dient uiterlijk 01-10- 2020 betaald te zijn op de rekening van de DUC o.v.v. de club en teamnaam. Bankgegevens: Dorpen Uitw Competitie NL39RABO0376206578 (zelfde gebleven). - Verzette wedstrijden doorgeven via de website (HOMEPAGE - Wedstrijd wijzigen) dan kunnen we website up-to-date houden. 4. Verwachtingen Iedereen is heel benieuwd hoe het gaat lopen zo met alle digitale veranderingen. En ook qua corona weten we niet wat het gaat brengen dit seizoen. Afgesproken is wel dat de verenigingen elkaar op de hoogte houden via de DUC-app over wat er in de sporthal qua coronamaatregelen gelden ( douches open, kantine open enz.). 5. Reglement Het regelement en met name de punten die wat aangepast zijn, zijn doorgelopen. Het reglement is op inhoud niet heel veel gewijzigd, maar er hebben wat aanscherpingen plaatsgevonden. 6. Rondvraag Iedereen gaf aan de digitalisering mooi te vinden en fijn dat alles snel gevonden kan worden. Er kwam nog 1 vraag van Desie, die aangeeft wat te doen met invallers die invallen in een lagere klasse dan dat zijzelf spelen? Afgesproken is dat een team in goed overleg invallers laat spelen. Indien problemen bij het invallen bestaan, hoort de DUC-raad dit graag. 7. Afscheid Hille Om 20.50 was het dan echt zover om officieel afscheid te nemen van Hille. Hille heeft de DUC meer dan 30 jaar geleid. Met pijn in het hart, maar ook met nu wel de rust dat het overgenomen is heeft hij afscheid van ons genomen. Hij heeft wel beloofd nog een keer langs te komen en daar houden we hem natuurlijk aan. We hebben hem uiteraard niet met lege handen laten gaan. Voor de DUC-competitie is de prachtig Hille Bijlsma gezelligheidsprijs (wisselbeker) geïntroduceerd. Die elk jaar tijdens het eindtoernooi uitgereikt zal worden (mogelijk door Hille zelf?) aan het gezelligste team van dat seizoen. (Stemming en voorwaarden volgen). Tevens heeft hij vanuit de DUC een bootreis gekregen die hij als het weer kan, kan gaan boeken. Uiteraard mocht een mooie bos bloemen niet ontbreken (geen viooltjes helaas). Hille bedankt iedereen voor alle mooie jaren! (Hij wil zelf liever niet dat zijn foto’s online komen te staan)
Share by: