Blog Layout

Notulen vergadering 11.05.2022

mei 12, 2022

Notulen vergadering 11.05.2022

Woensdag 11 mei 2022

Sporthal de “De Marse” (kantine), Mr. Harm Smeengestraat 54, Ruinen

Aanvang 20.00


Aanwezig: Bauke (Genemuiden), Steven Schoemaker (WIK Bovensmilde), Desie (BC Smilde), Wim (Meppeler Meppers), Marion de Ruiter en Dicky (Ruinerwold), Johan (Zuidwolde), Carmen (Staphorst), Roel(Appelscha), Roy  en Lambertus (Ruinen), Lisa en Arie (Smash Hoogeveen)


Ernst-Paul, Teun en Francine (DUC-raad)


Afwezig met kennisgeving: Marjan (DUC-raad),  Ellen (Diever), Nadine (Nijeveen), Lisanne (Oldenmarkt)


(In rood de vervolgacties)


Ter voorbereiding voor allen: Hoe vinden we dat we dit (corona)jaar moeten kijken naar poulewinnaars en verliezers, qua promotie e.d.? en punt 2, vinden we dat überhaupt een voorwaarde voor de DUC? Graag ook bespreken met de eigen spelers en input meenemen.


1.    Opening en voorstelronde

Francine opent de vergadering om 20.00

2.    Verloop competitie seizoen 2021-2022 (incl. gebruik website)

2.a. Evaluatie verloop competitieleiders

Positieve punten: Er is veel flexibiliteit vanuit de DUC-raad door snel nieuwe schema’s in elkaar te zetten.

Alles digital via de website wordt als prettig ervaren.

De website is handig in gebruik.

De website is netjes en overzichtelijk.

DUC toernooi was erg leuk dat er in meerdere categorieën prijzen waren.


Punten aangedragen als minder prettig ervaren:

Meppel geeft aan dat het verwerken van de uitslagen sneller kan.

We proberen iedere week de uitslagen te verwerken, het kan een keer voorkomen dat het iets langer duurt (vakanties bijvoorbeeld).

De andere clubs geven aan dit niet als een probleem te ervaren. Uiteraard staan we er voor open als er suggesties zijn hoe het wel sneller maar ook efficiënter zou kunnen.


Appelscha: Vraagt of het mogelijk is van elke teamcaptain van een team de contactgegevens op te nemen op de website.

Francine geeft aan dat, dat een hele administratie wordt. Met wisselingen, gegevens die kunnen wijzigen. Daarnaast zit je met een. privacy aspect. Voor de DUC raad werkt het heel fijn dat er een beperkte groep competitieleiders is vanuit de verenigingen die aanspreekpunt zijn richting de spelers. We verwachten van hen dan ook een actieve rol in het doorgeven van informatie en wijzigingen.



2.b. Evaluatie verloop DUC- raad

Het liep afgelopen seizoen wat de DUC raad betreft prima. Wel was het door de corona wat schakelen en opnieuw zoeken naar de juiste weg. Twee verzoeken: Graag de uitslagen tijdig insturen of wijzingen van wedstrijden tijdig indienen. Zo hoeven we niet op zoek naar uitslagen. Graag alleen gebruik maken van de optie wedstrijdformulier insturen via de website.  Zo komt het via 1 weg binnen waardoor er overzicht blijft.


2.c. Promotie/degradatie dit jaar en hoe hier verder mee?

Idee is goed te kijken naar de standen van het afgelopen seizoen. Het seizoen is uitgespeeld, wel met enkele teams die uitgevallen zijn. Wel blijft het goed als club te kijken naar waar een team hoort te spelen qua sterkte. 

Er kunnen 3 aspecten worden aangegeven als graad voor de indeling voor volgend seizoen: Een soort ladder systeem (vanuit de standen in de poules kijken naar de sterkte), wat de club/het tea zelf aangeeft en promotie/degradatie vanuit de stand in de poule.


3.    Plan seizoen 2022-2023

·      Mix competitie (opties over verenigingen heen)

·      Herencompetitie

De DUC raad geeft aan voor volgend seizoen wel wat “problemen” te verwachten met het aantal teams wat in zal schrijven. Dit op basis van aantal clubleden dat terugloopt bij verschillende verenigingen. Teams die niet compleet meer zijn of ook al een enkele afmelding van een club die geen team meer kan vormen.

Tijdens de vergadering is afgesproken dat we z.s.m. vanuit de DUC-raad een datum stellen waarop de teams voor volgend seizoen ingeschreven moeten zijn. De competitieleiders kunnen dan goed inschatten of er incomplete of minder teams zijn.

Hiermee willen we dan invulling gaan geven letterlijk aan de afkorting DUC dorpen uitwisselingscircuit/competitie om te zien of er combinaties te maken zijn met clubs onderling en zo wel nog teams te kunnen vormen. Dit gebeurt ook al bijvoorbeeld bij Appelscha en Vledder en Ruinen en Smash Hoogeveen.


Appelscha geeft aan dat er in de regio Emmen ook een soort van DUC competitie plaats vindt. Het kan nog een idee zijn hier mee samen te werken. Er is allen geen contactpersoon van bekend.


De DUC-raad geeft aan dat er ook overwogen wordt een herencompetitie te starten. Er volgt wat discussie over wanneer. Loopt dat gelijk met de mixcompetitie of volgt dit na de mixcompetitie. Heren die mixcompetitie spelen willen mogelijk ook wel herencompetitie spelen. Het kan ook zijn dat er veel heren over zijn waardoor daar mogelijk tegelijk met de mixcompetitie een mogelijkheid komt. Ruinerwold vraagt nog naar de mogelijkheid voor een damescompetitie.

Dit alles hangt ook samen met de spelers en teams die volgend seizoen kunnen spelen. Dat gaan we eerst inventariseren.

           

Concreet volgt er op korte termijn een plan vanuit de DUC-raad met de punten zoals hierboven genoemd. En volgt op basis van de inschrijvingen een plan voor seizoen 2022-2023.


4.    Verwachtingen

Voor volgend seizoen vanuit de verenigingen de vraag een wedstrijd niet te snel af te zeggen. Maar zoek even goed naar een invaller. Het is een flinke klus om een nieuwe datum te vinden. Wel realiseert iedereen zich dat het door de corona een bijzonder jaar was met veel wijzigingen. Invallers dienen van een gelijke sterkte te zijn dan waar het team speelt. Als er enigszins een afwijking is op het reglement of sterkte van een speler is dat altijd in overleg met elkaar voor de wedstrijd.


5.    Reglement

Zoals ook bij punt 4 benoemd, heb altijd overleg met elkaar voor de wedstrijd indien er afwijkingen zijn op het reglement.


6.    Rondvraag

Appelscha: Let op de wij om 19.45 beginnen met onze wedstrijden en kom op tijd. Anders kan het zijn dat er extra kosten in rekening worden gebracht voor de vereniging voor extra zaalhuur. Begintijden staan op de website

Dit punt wordt bekeken in het reglement en daar waar nodig wat scherper neergezet.


Ruinen: De regie die voorheen via de DUC liep (jaarlijkse vergadering) is zoek. Francine geeft aan dat ze bij het overnemen van de DUC contact heeft gehad met enkele spelers die over de jeugd gaan in de regio. Ze heeft hen aan gegeven gebruik te mogen maken van de website. En eventueel andere structuren van de DUC. Maar heeft daar geen reactie meer op gekregen. Er volgt een mail vanuit Roy (Ruinen) naar de DUC-raad met contactgegevens om dit via de DUC raad weer wat nieuw leven in te kunnen blazen.


Ernst-Paul: Probeer zoveel mogelijk reclame te maken voor de DUC competitie bij andere onderlinge regio competities e.d. Zo kunnen we de DUC behouden voor de toekomst.


Bauke: Geeft hierop aan dat er ook een soort DUC competitie plaatsvind in de regio Zwolle/ Enschede. Mogelijk zijn er verenigingen in de regio Zwolle die geïnteresseerd zijn bij ons in de DUC mee te spelen. 

Ofwel mochten iemand contactpersonen weten vanuit dit soort verenigingen geef het dan door aan de DUC raad.


Desie: (nagekomen punt):  Wanneer start het seizoen. Omdat het prettig is dat je eerst nog kunt trainen voor er begonnen wordt met de wedstrijden.

Rond eind september/begin oktober is het plan.


Francine (nagekomen punt): Volgend jaar vindt de vergadering zoals eerder aangegeven n.a.v. de wens van de competitieleiders plaats op een andere dag. Dat zou betekenen dat het in 2023 op een donderdag zal zijn. Datum e.d. volgt later. 

Francine sluit de vergadering om 21.00


U bent wellicht ook geïnteresseerd in

Duc Raad

door Francine Dekker-Kok 05 jul., 2023
Notulen vergadering 01.06.2023
door Francine Dekker-Kok 07 sep., 2020
De DUC competitie zal zeer binnenkort van start gaan! Een goed moment om jullie allen mee te nemen in de belangrijkste wijzigingen en uitleg over de digitale gang van zaken. Bij vragen mail naar info@duccompetitie.nl Wij wensen jullie alvast een gezellige DUC competitie! De DUC-raad (Francine, Marjan, Ernst-Paul en Teun) Voor alle informatie over de DUC ga je altijd naar: WWW.DUCCOMPETITIE.NL In deze instructie geven we jullie een korte introductie op de website (een soort handleiding), zodat ieder van jullie weet waar je informatie kunt vinden en wat er van je verwacht wordt. Belangrijke punten zijn: • Wijzigingen wedstrijd (pg.2) • Standen (pg.2) • Insturen wedstrijdformulier (pg.2) • Verenigingen (pg.3) • Wedstrijdformulieren (pg.3) • Wedstrijdschema’s en poules (pg.3) • Nieuwsberichten (pg.4) • Jeugd (pg.5) • Winkel (pg.5) • Informatie over de DUC (pg.6) • Wat wordt er van jou als speler verwacht (pg.7) • Reglement • Winkel Wat wordt er van je verwacht? • Kijk regelmatig op de site voor het actuele nieuws, standen e.d. (streven is deze wekelijks bij te werken). • Download het wedstrijdformulier en print deze uit. • Het wedstrijdformulier wordt na de wedstrijd door beide teams ondertekend, gefotografeerd en z.s.m. via de button insturen wedstrijdformulier ingezonden. • Wijzingen van wedstrijden worden, indien door beide teams akkoord, via de optie wedstrijd wijzigen via de website ingestuurd. • Lees het regelement door, er zijn enkele punten aangescherpt. • Bestel af en toe wat leuke badmintonspullen bij onze partner/sponsor badmintonplanet.nl. • Dat jullie het gezelligste team zijn dit seizoen dan maak je kans op de Hille Bijlsma Gezelligheidsprijs die tijdens het eindtoernooi wordt uitgereikt (als eerbetoon aan Hille waar wij 25 augustus afscheid van hebben genomen). • Houd de inschrijving van het eindtoernooi in de gaten! Schrijf vast in de agenda: DUC Eindtoernooi 2021 Zaterdag 3 april, Tijd: 9.00 uur tot 16.00 uur Sporthal “De Marse” Mr. Harm Smeengestraat 54, 7963 BZ Ruinen • Mocht je het leuk vinden een foto van jouw team op de website te hebben staan. Mail deze dan naar info@duccompetitie.nl o.v.v. vereniging en team en de namen. Vraag iedereen wel toestemming hiervoor. • Opmerkingen over de website zijn altijd welkom. Niet alles lukt om aan te passen, maar iedereen mag meedenken. Zo wordt het iets van ons samen!
door Francine Dekker-Kok 30 aug., 2020
25 augustus 2020, “De Schalle” Nieuweweg 27, 7948 AA Nijeveen Aanvang 20.00 Aanwezig: Lambertus Krikken (Ruinen), Wim van Duuren (Meppel), Lisanne ten Have (Oldemarkt), Christiaan Bouwknegt (Nijeveen), Marion de Ruiter (Ruinerwold), Steven Schoenmaker (Bovensmilde), Desie Prins (Smilde), Jan Bijman (Diever), Els Schra (Staphorst), Johan Huiskes (Zuidwolde), Jan Penninkhof (Smash), Dicky van Ginkel (Ruinerwold), Hille Bijlsma, Teun Hoving (DUC-raad), Ernst-Paul Keizer (DUC-raad), Francine Dekker (DUC-raad) Afwezig: Marjan Scheper-Kroder (DUC-raad) i.v.m. werk 1. Kennismaken met de DUC-raad Francine opent de bijeenkomst en geeft aan wat het doel van de bijeenkomst is: inzicht te geven in hoe de DUC-raad het seizoen 2020-2021 voor zich ziet. De gedachten en ideeën worden gedeeld. Vervolgens stellen Francine, Ernst-Paul en Teun zich voor en geven aan wat hun rol is binnen de DUC-raad. 2. Korte introductie website Francine geeft een introductie op de website en waar informatie te vinden is. De website is gebouwd met de gedachten het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. Je moet snel kunnen vinden wat je nodig hebt. Daarom op de homepage al wat veel gebruikte opties om direct naar door te linken. Ook heeft de website tot doel het makkelijker te maken om als DUC nieuwe verengingen te bereiken en zo de DUC uit te breiden. 3. Plan seizoen 2020-2021 Ernst-Paul geeft toelichting op hoe de poules en wedstrijdschema’s tot stand zijn gekomen en wat de gedachten zijn voor de toekomst. Dit Seizoen: - 34 Teams - Bovensmilde nieuw, definitief di 20:00, is doorgegeven en betrokken verenigingen - Let op Appelscha/Vledder2, 3 wedstrijden in Vledder - C-klasses spelen nog een kruisfinale, week 12 & 14 - Wedstrijdschema’s einde avond uploaden website, origineel bewaren bij competitieleider vereniging. Toekomst: - IDEE: Ranking einde van jaar alles poules gezamenlijk op een rij, schuiven met de uitblinkers boven en onder (kampioenen en degradanten). Dan van boven naar beneden per 6 teams een poule. - Door automatisering veel sneller schema’s te maken. o Inschrijven voor 1-7, dan indeling poules opzet en rondmailen o Binnen 14 dagen definitieve indeling, o Direct speelschema’s rondsturen naar alle verenigingen Francine geeft aan dat: - De DUC-raad open staat voor een herencompetitie, maar dat teveel werd omdat deze zomer er bij te doen. De prioriteit lag bij het opstarten van de DUC. Daarnaast spelen er heel veel heren ook mee in de mix DUC competitie. Er is zeker een mogelijkheid te kijken of dit na de DUC competitie kan plaatsvinden vanaf april bijvoorbeeld. Informatie hierover volgt later. - Zijn er competitieleiders die gehoord hebben dat spelers het i.v.m. corona niet zien zitten om te spelen? Niemand geeft aan dat dit op dit moment een probleem is. - Verzoek van enkele verenigingen die op dinsdag spelen om de vergaderdag van de DUC te verplaatsen naar een ander moment. Anders zijn zij steeds diegene die hun speelavond op moeten geven. Besloten is elke jaar een andere dag te pakken zodat de “last” wat verdeeld is. - Mochten er teams zijn die het leuk vinden om hun teamfoto met namen op de website te publiceren kan dat. Graag dan wel expliciet toestemming van de spelers via de mail i.v.m. privacy. Dit mag naar info@duccompetitie.nl. - De kosten per team zijn dit jaar wederom €25, -. De betaling dient uiterlijk 01-10- 2020 betaald te zijn op de rekening van de DUC o.v.v. de club en teamnaam. Bankgegevens: Dorpen Uitw Competitie NL39RABO0376206578 (zelfde gebleven). - Verzette wedstrijden doorgeven via de website (HOMEPAGE - Wedstrijd wijzigen) dan kunnen we website up-to-date houden. 4. Verwachtingen Iedereen is heel benieuwd hoe het gaat lopen zo met alle digitale veranderingen. En ook qua corona weten we niet wat het gaat brengen dit seizoen. Afgesproken is wel dat de verenigingen elkaar op de hoogte houden via de DUC-app over wat er in de sporthal qua coronamaatregelen gelden ( douches open, kantine open enz.). 5. Reglement Het regelement en met name de punten die wat aangepast zijn, zijn doorgelopen. Het reglement is op inhoud niet heel veel gewijzigd, maar er hebben wat aanscherpingen plaatsgevonden. 6. Rondvraag Iedereen gaf aan de digitalisering mooi te vinden en fijn dat alles snel gevonden kan worden. Er kwam nog 1 vraag van Desie, die aangeeft wat te doen met invallers die invallen in een lagere klasse dan dat zijzelf spelen? Afgesproken is dat een team in goed overleg invallers laat spelen. Indien problemen bij het invallen bestaan, hoort de DUC-raad dit graag. 7. Afscheid Hille Om 20.50 was het dan echt zover om officieel afscheid te nemen van Hille. Hille heeft de DUC meer dan 30 jaar geleid. Met pijn in het hart, maar ook met nu wel de rust dat het overgenomen is heeft hij afscheid van ons genomen. Hij heeft wel beloofd nog een keer langs te komen en daar houden we hem natuurlijk aan. We hebben hem uiteraard niet met lege handen laten gaan. Voor de DUC-competitie is de prachtig Hille Bijlsma gezelligheidsprijs (wisselbeker) geïntroduceerd. Die elk jaar tijdens het eindtoernooi uitgereikt zal worden (mogelijk door Hille zelf?) aan het gezelligste team van dat seizoen. (Stemming en voorwaarden volgen). Tevens heeft hij vanuit de DUC een bootreis gekregen die hij als het weer kan, kan gaan boeken. Uiteraard mocht een mooie bos bloemen niet ontbreken (geen viooltjes helaas). Hille bedankt iedereen voor alle mooie jaren! (Hij wil zelf liever niet dat zijn foto’s online komen te staan)
Share by: